CIĄGNIK ARTYLERYJSKI C2P Eksponat prezentowany jest na ekspozycji.

Opis typu

Depozyt: Pana Adama Rudnickiego.
Gość czasowy na wystawie Wrzesień 1939 Zrobiliśmy to co do nas należało.

PODSTAWOWE DANE:
PRODUKCJA: Polska
CIĘŻAR: 2750 kg
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA: 70 l
ZUŻYCIE PALIWA:
42,5 l/100 km (na drodze)
70 l/100 km (w terenie)
ZASIĘG:
150 km (po drodze)
100 km (w terenie)
PRĘDKOŚĆ:
40 km/h (na drodze)
20 km/h (w terenie)

Gąsienicowy ciągnik artyleryjski z nadwoziem otwartym, krytym brezentową opończą rozpinaną na stelażu, osadzonym w kadłubie z blach stalowych, spawanych. Zbudowany na zmodernizowanym podwoziu czołgu rozpoznawczego TK-S. Produkcja seryjna trwała od 1937 roku. Pierwsza seria liczyła 196 ciągników. Druga miała liczyć 117 pojazdów, ale ze względu na wybuch wojny nie została zrealizowana. W pojeździe w związku z jego przeznaczeniem przebudowano układ kołowo-gąsienicowy, w którym koło napinające pełni także rolę koła nośnego. Ponadto uległ zmianie most napędowy, w którym zastosowano sprzęgła boczne. Ciągniki C2P były przeznaczone do holowania dział przeciwlotniczych 40 mm wz. 36 oraz przyczepek amunicyjnych.

Opis tego eksponatu

Pierwsze informacje o pojeździe pojawiły się 1995 roku za sprawą publikacji Janusza Mugnaskukiego. Wtedy ciągnik, w niemieckim malowaniu, znajdował się belgijskim Victory Memorial Museum w Arlon, Niestety kolekcja została sprzedana i C2P trafił do World War II Victory Museum w Auburn w Stanach Zjednoczonych. Dzięki staraniom Pana Adama Rudnickiego ciągnik powrócił do Polski i został odrestaurowany do stanu jezdnego. Obecnie jest to jeden z trzech znanych pojazdów tego typu.
Historia pojazdu przed pojawieniem się w Belgii nie pewna. Prawdopodobnie po zdobyciu przez Niemców w 1939 roku mógł zostać wysłany do Hiszpanii. W latach powojennych C2P miał w końcu trafić do cywilnego użytkownika i być wykorzystywany jako ciągnik w winnicy. Druga równie prawdopodobna hipoteza przyjmuje, że ciągnik trafił do Belgii z południowej Francji.